zoute zaterdag - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van DADO Roemenie - WaarBenJij.nu zoute zaterdag - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van DADO Roemenie - WaarBenJij.nu

zoute zaterdag

Door: Gerrit en Ton

Blijf op de hoogte en volg DADO

03 Augustus 2019 | Roemenië, Cluj-Napoca

Gisteravond begon het weekend met een gezellige spelletjesavond. Jolanda leerde ons twee kaartspellen: canasta en “amai”-en. Ondertussen werden er ook nog verschillende wassen gedraaid en werd de blog van gister geschreven. Jolanda was natuurlijk onverslaanbaar in canasta, en het daaropvolgende potje amai-en duurde zo lang dat het vandaag nog afgemaakt moet worden.
Het eerste programmaonderdeel van vandaag was direct erg geslaagd. Iedereen heeft genoten van de extra uurtjes slaap en zo zaten we rond een uur of 10 aan het ontbijt. Dit was smullen geblazen want Jolanda bakte heerlijke wentelteefjes voor ons.
Na het ontbijt was het tijd om een toeristische attractie te bezoeken: de Zoutmijnen van Turda. Aangezien het de hele ochtend al grijs en nat was, vonden we het niet erg om lekker droog onder de grond rond te lopen. Al moesten we wel even wennen aan de temperatuur. Door de regenbuien was het buiten al 17 graden (in plaats van 25+, brrrr) en in de mijn zelf lag de temperatuur tussen de 10 en 12 graden. Hebben we al die vesten en lange broeken tenminste niet voor niets meegenomen!
De mijn zelf was erg groot en alles was zout. Het plafond, de muren en zelfs de houten trappen waren bedekt in een laag zout. Sommigen hebben nog even gecontroleerd of het wel echt zout was! De mijn bestond uit een lange schacht en verschillende diepe, kegelvormige groeves waaruit het zout gewonnen was. Ook was het systeem waarmee het zout omhoog werd getakeld nog te bezichtigen. Toen we uiteindelijk in een van de groeves waren afgedaald, (13 verdiepingen naar beneden) kwamen we opeens in een soort kermis terecht. Op de bodem van de groeve was een reuzenrad, midgetgolfbaan en een speeltuin aangelegd. Ook was er een theaterzaal, een voetbalkooi vol pingpongtafels en je kon er ook nog poolen en bowlen. Dit alles natuurlijk wel tegen betaling. Wij hebben besloten om dit niet te doen, aangezien je dit boven de grond ook kan doen. We maakten een groepsfoto op een uitkijkpunt waar je in een nog dieper stuk van de groeve kon kijken. Op de bodem van deze groeve was geen kermis, maar een zoutwatermeer met een eilandje. Het eilandje was versierd met fel verlichte houten bouwsels.
Nadat we via een smalle trap weer 13 verdiepingen naar beneden waren gegaan, hebben we in groepjes van 3 een bootje gehuurd en over het meer gevaren. Bij het roeien vlogen de spetters water in het rond, waardoor verschillende mensen met druppels zout in hun haar of op hun tas of broek uit het bootje stapte. Na deze toeristische uitstap en een korte pitstop voor een lunch hebben we nog even in het huis uitgerust. ’s Avonds hebben we gegeten bij de Pizza Hut in het winkelcentrum. Zowel voor als na het eten werd er driftig geshopt. En nee, dit keer geen planken…
Vanavond proberen we het spelletje amai-en af te maken en weer lekker uit te rusten.

• 03 Augustus 2019 - 18:25

Petri:

Wat fijn om jullie verslagen weer te lezen. En wat hebben jullie al veel gedaan.
    Het is goed om ook uit te rusten en te genieten van bijvoorbeeld de zoutmijnen.
    Geniet nog van jullie weekend en heel veel succes en voldoening gewenst tijdens jullie tweede werkweek. Een liefdevolle groet voor jullie allen

• 03 Augustus 2019 - 18:32

Leny Hoekstra:

Heerlijk om te lezen hoe jullie in alle ontspanning konden genieten! En wat zijn jullie verwend door Jolanda met zo'n lekker ontbijt. Was ze nog maar onze buurvrouw... :)
    Ik wens jullie morgen weer zo'n ontspannen dag en maandag weer fris en met plezier aan het werk.
    Hartelijke groeten!

• 03 Augustus 2019 - 22:11

Ria Van Oosten:

ziet er gezellig en blij uit ondanks al dat zout.
    hoe verzin je het een kermis in de diepte van een zout mijn.niemand last van claustrofobie???
    aan jullie hoofden te zien niet.
    heb een goede zondag met elkaar.
    mag wel zeggen dat de blogs smakelijk en gezouten zijn geschreven!allemaal daarvoor gefeliciteerd.
    groet.

• 04 Augustus 2019 - 09:09

Gon Rullens:

Jullie zijn alweer halverwege en wat is er veel gedaan en gebeurd.
    Heel leuk om jullie ervaringen te lezen en op de foto’s te zien.
    Wat wordt er hard gewerkt!
    Hoop dat jullie de komende week nog meer bijzondere ervaringen zullen delen.

Groet van Gon

• 04 Augustus 2019 - 09:48

Elly:

Hallo dadogroep. Er werd vanmorgen veel naar jullie gevraagd in de ontmoetingskerk . Ook de ouderen die jullie niet kunnen volgen via internet doen jullie de hartelijke groeten en wensen jullie nog een goede week toe.. ook stonden jullie in het voorbede boek vermeld en is er tijdens de dienst voor jullie gebeden. Nog een hele fijne zondag samen en een goed week nog in Roemenië. Groeten vanuit de ontmoetingskerk

• 04 Augustus 2019 - 15:51

Maarten:

Fijn om te lezen dat jullie lekker uit hebben geslapen en ook mooie en leuke dingen hebben gedaan. Amai, heb ik ook van Jolanda geleerd. Ik vind het een leuk spel. Goed om te weten dat er meer zijn die dit Belgische spel nu kunnen spelen. Heeft ze jullie ook uitgelegd waar de naam van het spel vandaan komt? Vanavond hoorde ik dat jullie vanmorgen zelf een kerkdienst hebben gehouden. Vast om te voorkomen dat jullie wellicht in slaap zouden vallen bij de lange dienst, waarbij je ook nog eens de taal niet kan verstaan. Mooie oplossing en vast ook leuk om met elkaar te doen.
    Wij zongen vanmorgen als laatste het lied nummer 422 uit 'Het Nieuwe Liedboek'(tsja we hebben zoveel bundels....). Een mooi lied dat wat mij betreft een prachtige samenvatting is van alles wat jullie afgelopen week hebben gedaan en wat mooi vooruit wijst naar deze week. Ik maak er een beetje m'n eigen tekst van: Wij hopen en bidden dat de liefde wint, dat er geloof mag zijn en blijven, dat door hoe jullie een stukje van jullie leven daar hebben gebracht en daarvan gegeven, laat zien dat zo Gods rijk begint.