nu echt aan het werk. - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van DADO Roemenie - WaarBenJij.nu nu echt aan het werk. - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van DADO Roemenie - WaarBenJij.nu

nu echt aan het werk.

Door: tom en gerrie, lotte en emma

Blijf op de hoogte en volg DADO

29 Juli 2019 | Roemenië, Cluj-Napoca

Vandaag de eerste echte werkdag! De wekker stond zo vroeg dat Jolanda en Roel, die bij de supermarkt vers brood gingen halen, nog voor een dichte deur stonden. Na snel boodschappen gedaan te hebben, konden we om kwart voor 8 ontbijten. Met het ontbijt achter de kiezen, het lupa gesmeerd en de slaap in onze ogen gingen we voor de eerste keer op weg naar de bouwplaats naast het huis van Frank.
Het Discipelschapshuis dat daar gebouwd word is mede dankzij uw financiële steun die we Frank al van tevoren konden geven en de groep die voor ons Frank geholpen heeft al een flink stuk opgeschoten. Het oorspronkelijke huis is uitgebouwd en er is een verdieping op gezet. Ook de constructie voor het dak was gemaakt. Aan ons was het nu de taak om die basis voor te bereiden op het leggen van dakpanplaten. Met de hulp van Janos, een kennis van Frank, die ons erg goed en op een leuke manier aanstuurt vlogen de panlatten het dak op. Uiteindelijk hebben we aan beide kanten het waterdichte zeil dat als onderlaag dient gelegd, en is een kant al klaar om de dakplaten te leggen.
Naast deze klus waren er ook nog andere dingen die konden gebeuren. Zo is de opslag opgeruimd zodat die ook aan het Discipelschapshuis verbonden kan worden. Ook hebben we een stukje grond gevlakt, en een bekisting gezet. En dit allemaal tegelijk! De taken waren erg goed verdeeld en we hebben stuk voor stuk hard gewerkt. Toen was het 4 uur en begon Jolanda met roepen: “Kom van dat dak af!” We gingen namelijk nog, na een korte pauze in het huis, richting Pata-rât. Daar hebben we het Tienerprogramma verzorgd. Dit was erg leuk om te doen, de 11 meiden die waren gekomen waren eerst nog wat terughoudend, maar onder leiding van Jolanda werd het al snel gezellig. Er werden, met de hulp van de schoonzus van Frank als tolk, spelletjes gespeeld en het verhaal van Petrus en Jezus die over het water liepen werd vertelt. Met vertrouwen in Jezus is zelfs het onmogelijke mogelijk! Ook hebben we, om de geboorte van de dochter van Frank te vieren getrakteerd op lange vingers met roze muisjes. Deze Nederlandse traktatie viel minder in de smaak dan we gedacht hadden. Toen het programma voorbij was, hebben we eerst nog met een aantal tieners en andere kinderen die bij de poort stonden tikkertje gespeeld. Dit was erg gezellig en een mooie ervaring.
Toen we tegen achten weer terug waren in het huis stond daar het eten al klaar, Matthijs en Naomi waren in het huis gebleven en hadden dat voorbereid. Na een dag hard werken was het erg fijn dat we zo konden aanschuiven en het smaakte ook weer erg goed. Op het menu stond spaghetti met een ijsje toe. Na het bloggen en afwassen in de keuken, is het dan nu alweer tijd om richting ons bed te gaan om morgen weer met nieuwe energie aan de slag te gaan.

• 29 Juli 2019 - 18:27

Ria Van Oosten:

wat een fijne gezellige sfeer stralen de foto en het verslag uit!
    geniet van elkaar en alle leuks wat jullie mogen doen.
    dat de dagen hierna blijvende indrukken mogen hoden voor altijd.
    Voor de leiding: alle goeds!

• 29 Juli 2019 - 18:41

Heleen Remmerswaal:

Wat fijn, dat jullie zo nuttig werk hebben kunnen doen!

• 29 Juli 2019 - 18:47

Henny Boshuizen :

Wat een leuk verslag. Een goed begin van wat nog komen gaat. Veel succes maar ook veel plezier

• 30 Juli 2019 - 04:14

Heleen De Vries:

Na al jullie werk in Pijnaker, nu aan de slag in Roemenië. Een goed begin. Heel veel succes en plezier gewenst.

• 30 Juli 2019 - 13:44

Irene Van Heerden :

Goed bezig jongelui! Leuk om de dag te besluiten met spelletjes met de kinderen. E en de lichamelijke arbeid van je afzetten en de dag rustig(?) afsluiten .

• 30 Juli 2019 - 14:41

Sjaak:

Wat leuk om dit te lezen wat zijn jullie lekker bezig zet hem op.
    En voor Rutger mocht je dit lezen ga zo door!

• 30 Juli 2019 - 18:18

Maarten:

Daar ben ik weer, wat later dan de andere dagen, maar dat komt doordat ik na het bidden nog ben gaan racefietsen. Vandaag alweer de tweede werkdag en we hebben weer mooie foto's gezien van harde werkers. Ik vind dat jullie trouwens best wel hoog staan op dat dak, maar het gaat jullie goed af zo zien we. En zoals er bij jullie een tijd is voor slapen, een tijd om te eten, een tijd om te werken en tijd om te vermaken en wellicht ook nog tijd voor je zelf, zo schreef Prediker (3:1-8) een prachtig gedicht over de tijd. Dat lazen we vanavond met elkaar, en voor de oudjes bij jullie die kennen vast nog wel dat prachtige lied dat The birds maakte: Turn, turn, turn (kan je vinden op youtube)