zonnige zondag - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van DADO Roemenie - WaarBenJij.nu zonnige zondag - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van DADO Roemenie - WaarBenJij.nu

zonnige zondag

Door: ton en gerrit

Blijf op de hoogte en volg DADO

28 Juli 2019 | Roemenië, Cluj-Napoca

Zonnige zondag
Om half negen zaten we weer aan het ontbijt. Hierna kwam Frank ons ophalen en we reden in colonne naar de kerk. Met vier auto’s achter elkaar aanrijden in het drukke verkeer van Cluj bleek nog best lastig. Een stoplicht zorgde ervoor dat we de laatste auto kwijtraakten. Gelukkig bracht Google Maps uitkomst en zaten we uiteindelijk toch met zijn allen even voor 10’en in de evangelische gemeente van Cluj, die is gevestigd op de 2e etage van een winkelcentrum. Langs de fruitkramen en het poolcentrum kwamen we uiteindelijk in de kerkzaal. Dit alleen al was bijzonder om te zien. De dienst begon met zingen, dat werd begeleid door een band. Leuke liedjes, alleen wel in het Roemeens… Via een tolk en onze eigen oortjes/koptelefoons konden we toch de boodschap meekrijgen. Na het zingen volgde een preek, die misschien iets langer duurde dan we gewend waren, en een gebed. Tot slot nog een lied en de dienst zat er op. Omdat Frank er ook was, werden nog even snel de laatste dingen voor morgen besproken.
De terugreis verliep ook niet vlekkeloos. Sommige auto’s namen de toeristische route terug en hebben zo dus meer van het prachtige Cluj gezien. Maar onze verkenningstocht was nog niet afgelopen. Na een snelle lunch gingen we weer op weg, naar de Botanische Tuin. Gezien de hitte was het fijn om in de schaduw te kunnen lopen. In de tuin bleek dat Roel, die namens Gain met ons meereist, over veel plantkundige kennis beschikte. Ook hier liepen we tijdens de terugreis vertraging op. Na een bezoek aan een kas (alsof het nog niet warm genoeg was) was Sjef nergens te bekennen. Met wat bellen en appen kwamen we uiteindelijk toch met z’n allen bij de auto’s aan.
Op deze vrije dag stond er namelijk nog iets op het programma: zwemmen. Op aanraden van Frank zijn we naar een zoutwatermeertje gereden. Het viel ons op dat de wegen in Roemenië niet overal even goed onderhouden worden. Het laatste stuk was behalve heel steil ook erg hobbelig en de chauffeurs deden hun best om de gaten in de weg te ontwijken. Het zwemmen was een bijzondere ervaring. Het water was zo zout dat je bleef drijven! Dit werd op alle mogelijke manieren geprobeerd: op je buik, rug of gewoon rechtop; het kon allemaal! Jolanda kwam erachter dat duiken in dit zoute water niet echt meevalt. Al met al was het een gezellige middag en een welkome verkoeling.
Eenmaal terug was het al vrij laat geworden en zaten we om 20.00 uur aan het avondeten. We aten aardappelen, een stukje vlees en er was keuze uit broccoli en wortel. Daarna een fruitsalade en yoghurt als dessert. Lotte en Emma hadden het gemaakt en er werd met smaak gegeten. Nu proberen we om op tijd te gaan slapen, want morgen is onze eerste klusdag en die begint eerder dan we tot nu toe gewend zijn…

• 28 Juli 2019 - 18:51

Liesbeth Schoppink:

leuk om de verslagen te lezen. Jullie hebben al wat leuke dingen gedaan dit weekend. Ik wens jullie sterkte als het werk morgen gaat beginnen bij en voor de Roma. We denken aan jullie. Liesbeth.

• 28 Juli 2019 - 19:41

Ria Van Oosten:

ha luitjes,wat een leuk en vrolijk verslag,morgen beginnen, wens jullie allemaal heel veel plezier en....veel werkervaring mogelijk ook in te zetten thuis als ervaren klussers.
    wordt mooi dat weet ik zeker.
    weet dat we voor jullie bidden om een fijne leerzame gezellige tijd.dag allemaal!!

• 29 Juli 2019 - 04:20

Leonie:

Zo te lezen hebben jullie een hele leuke dag gehad!
    Lekker om zo relaxed te beginnen ;-)

• 29 Juli 2019 - 05:19

Petri Dijkstra:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen. Heel bijzonder om een kerkdienst mee te maken in Cluj.
    Vandaag is het echte werk begonnen. Wat fijn om op deze manier een ander te kunnen helpen. Een mooie en leerzame tijd toegewenst, en succes bij jullie werkzaamheden.

• 29 Juli 2019 - 15:31

Elly:

Hoi allemaal , leuk dat jullie een dienst in de kerk hebben bijgewoond, ook fijn dat jullie er een vertaling bij hadden. In Ethiopië duurde de dienst ook zo lang en hadden we geen Engelse vertaling. Dan is 2 uur lang hoor. Niet in slaap gevallen Sjef? Jullie hebben een ruime keuze aan groente zag ik, lekker hoor, ben benieuwd of jullie ook nog een keer geit of schaap krijgen. Succes morgen. Groetjes uit nootdorp Elly

• 29 Juli 2019 - 15:52

Maarten:

Zo, jullie eerste echte werkdag zit er op, na het weekeind acclimatiseren en genieten van de zonnige zondag. Vanavond hebben we wat foto's en een filmpje gezien waarin jullie hard aan het werk waren om panlatten te bevestigen waar later de dakpanplaten op kunnen worden bevestigd. Volgens mij zag ik dat de eerste platen al naar boven werden gesjouwd. Het zag er in elk geval strak uit gemeten uit. Vanuit die fysieke arbeid hebben wij vanavond een stukje uit de brief van Paulus aan de efeziers gelezen over de geestelijke wapenrusting, waarbij we er op vertrouwen dat God jullie niet alleen beschermd in jullie lichamelijk welzijn, maar ook op geestelijk gebied. We hopen ook dat jullie dor het samen werken naar elkaar toe mogen groeien zodat jullie een (h)echt team worden en dat dan ook weer kunnen overbrengen op de kinderen en tieners die jullie - zo begreep ik - vanavond voor het eerst ook ontmoeten. Ben heel benieuwd naar jullie blog.